Napsali o nás - časopis Reseller magazín

Jakožto nejrychleji rostoucí cloudový provider v ČR jsme byli pozvání Reseller magazínem ke "Kulatému stolu". Výkonný ředitel společnosti G2 server Vladimír Kvaš debatoval na téma Cloud a datová centra spolu se zástupci dalších velkých hráčů v oblasti cloudových služeb jako jsou společnosti Veeam nebo IBM.

 

Rozhovor Vám přinášíme ve zkrácené verzi, kompletní rozhovor můžete nalézt v lednovém vydání Reseller magazínu pro rok 2016.


Co je to vlastně Cloud?

Ondřej Vlach (Veeam): Cloud vnímáme jako obrovskou příležitost pro naše zákazníky a zejména pro partnery. Vychazí to z uživatelské zkušenosti - dnes máme všichni mobilní telefony a další zařízení, využíváme jejich prostřednictvím celou řadu cloudových technologií - aniž bychom přitom věděli, že jde o Cloud! Budoucnost ICT je v cloudu a teď záleží na resellerech, jak se k tomu postaví: Jestli začnou nabízet přidanou hodnotu formou služby! Ve Veeamu jsme řešili zálohování a vysokou dostupnost dat pro obnovu na úrovni prostředí, na kterém zákazník tyto záležitosti provozuje. Pokud je spravuje "in-house", vyjde to poměrně draho - pokud si ale objedná službu, dostane se leckdy na velmi výhodnou nákladovou úroveň. Jak se rozšiřuje nabídka cloudových služeb a možností, začíná být právě cena zajímavější.

Petr Leština (IBM): Zákazník dnes rozumí pod slovem cloud tři oblasti: Hosting, outsourcing a služby typu managed services - tedy infrastrukturu a s ní i správce, který se o ni stará. Cloud tedy vnímá především jako službu. Běžný uživatel opravdu neřeší, jestli má cloud nebo ne, prostě například zálohuje.

Vladimír Kvaš (G2 server): Komplexně vnímá cloud ve firmách možná technický ředitel a úvodní otázka je správná - co je to cloud? Stále je potřeba v České republice evangelizovat, co si pod tím pojmem v praxi představit. Každý týden na toto téma školím a máme na to skvěle nazvanou přednášku: "Cloud není jen úložiště fotek". Po hodině přednášky většinou slýchám jednotné - "To jsme opravdu nevěděli!".

 

Bezpečnost = strašák?

Vladimír Kvaš (G2 server): Osobně jsem názoru, že z bezpečnosti cloudu se dělá bubák - mimo enterprise sektor má většina českých firem, zejména v SMB, hůře zabezpečené své vlastní IT, než je zabezpečení datových center.

René Pospíšil (IS4 Technologies): Nesouhlasím, z mého pohledu je bezpečnost zásadní překážkou v rozšíření cloudu.

Petr Hanovec (Azlan): Naopak! Velcí cloudoví provideři jsou dnes certifikovaní i PCI DSS (bezpečnostní standard provozovatelů platebních karet - pozn. redakce) standardem, a pokud je něco dostatečně bezpečné pro provozovatele systému platebních karet, pak je to dostatečně bezpečné pro kohokoli. Když budu mít peníze doma a v bance - kde mi je spíše ukradnou?

 

Brzdy cloudu

Lukáš Příklenk (Artex): Největší problém je zákazníkovi vysvětlit, že například u Office 365 nepřijde v případě ukončení nebo přerušení služby o svá data! Zákazníci sice mají svou poštu ve svých Outloocích, mají svá data u sebe, ale přesto se toho velmi bojí.

Petr Leština (IBM): Tohle neplatí globálně, bavíme se o jedné službě. Pojďme se na to podívat ze široka: Podle výsledků Českého statistického úřadu nešlo v roce 2014 50% oslovených firem do cloudu z důvodu obav z bezpečnosti! V IBM jsme si udělali pro český trh další výzkum a bohužel, potvrdilo se to. Bezpečnost je nadále pro zákazníky velkým strašákem.

Vladimír Kvaš (G2 server): Je otázkou, jestli by respondenti vašich výzkumů cloud adoptovali i v případě, že by byla bezpečnost vyřešena. Dle mého jde jen o výmluvu a v momentě, kdy už nebude vyhnutí, cloud adoptují také.

Lukáš Příklenk (Artex): Já mám zase k dispozici statistiku, kolik firem využívá cloud - je to až 70% podle některých zdrojů. Vypadá to hezky, že? Ale kolik služeb z toho jsou Dropbox, Picasa a další?

 

Vývoj trhu a chování zákazníků

Vladimír Kvaš (G2 server): Trh se vyvíjí a ještě před třemi lety nebylo možné cloud prakticky prodávat. Chodili jsme od zákazníka k zákazníkovi, vykládali jim, že cloud je super, ale nikdo nám to nevěřil. Nyní je cloud v módě, s ním příjde i zálohování. Na příští rok čekám, že se přidá i obnova dat (Disaster Recovery).

Lukáš Příklenk (Artex): Malé a střední firmy (společnosti do 250 počítačů) zálohování příliš neřeší, nepálí je to. Nejdůležitější při adopci cloudu je pro naše zákazníky pošta. Argumenty typu "zálohování a obnova v cloudu" pro ně nemají význam.

Vladimír Kvaš (G2 server): Zálohování a obnova budou hlavním trendem až příští rok. Klasickou infrastrukturu prodáváme skvěle, ale zálohování nebo obnova jdou zatím pomalu. Výjimkou jsou případy, kdy zákazník prožije nějakou katastrofu typu ztráta dat - v tom případě máte jeden měsíc na to, abyste mu prodali své řešení. Ani o den více, protože pak jednoduše ztratí zájem, který projeví až při příští katastrofě.

David Rusín (Alef Distribution): Jsou dva hlavní důvody, proč se zálohování na trhu prodává špatně - většina cloudových poskytovatelů má špatně vyřešený provisioning, kdy spuštění obnovy není automatické a okamžitě. Druhá věc je špatná kalkulace zákazníků - porovnávají náklady na cloud s fyzickým "železem", ale nezapočítávají do celkové sumy náklady na zaměstnance, kteří se o ta zařízení budou starat!

Petr Leština (IBM): To jsme u základní definice cloudu - má cloud být automatizovaný? A co poplatky za služby? Pay-as-you-go model je v pořádku, ale co když je ve smlouvě například dvouleté odstupné? Zákazníci počítají rizika a některá nejsou ochotni skousnout.

Vladimír Kvaš (G2 server): Prodej cloudu nespasí automatizace obnovy - ta zákazníka vůbec nezajímá! Z mého pohledu jde čistě o náklady a o potřeby. Dnes stále ještě nemáme trend, kdy zákazník takovou službu potřebuje, tudíž není ochoten za ni platit.

 

Argumenty zákazníků

Petr Leština (IBM): Český trh a zákazník jsou v oblasti cloudu nesmírně konzervativní, setkávám se s tím často. Zákazníci si bohužel sami budují přirozené bariéry, jako jste jmenoval. Další z nich je bezpečnost. Další je třeba vaše pověst - přišli jsme jednou na jednání do start-upové společnosti a při pohledu na mou vizitku zvolal majitel nahlas: Ne, žádný hardware nekupujeme. Chceme vše v cloudu. Museli jsme mu pracně vysvětlit, že i my máme dostupné cloudové služby - a jakmile se nám to podařilo, diskuse už se stočila příznivým směrem. Pokud navíc firma expanduje na zahraniční trhy, často se setkává s tím, že servery a data musejí být v té a té zemi. S tím si dovedou poradit jen globální poskytovatelé s datacentry ve všech regionech.

Vladimír Kvaš (G2 server): Mám zkušenosti, že například ve Velké Británii se cloud prodává úplně jinak. Pokud nemáte lokální kanceláře, váš zástupce a prodejce není původem Angličan, tak si ani neškrtnete. Na druhou stranu je technická podporu z České republiky úplně v pohodě - prý nám je rozumět lépe než Indům. Nám se v Británii povedlo prorazit, protože jsme levní a flexibilní. Na druhou stranu, jejich povaha je již 20 let vše outsourcovat, jsou na to zvyklí, my se to teprve učíme.